Referenssit


SUOMEN NAISTEN JALKAPALLOMAAJOUKKUEEN YKKÖSMAALIVAHDIN JA KAPTEENIN TINJA-RIIKKA KORPELAN MIETTEITÄ YHTEISTYÖSTÄ PTMOVEMENTIN KANSSA

Tinja-Riikka Korpela

Olen Tinja-Riikka Korpela, oululaislähtöinen jalkapallomaalivahti. Ikää minulla on 28 vuotta, joihin mahtuu 13 vuotta pelaamista kasvattiseurassani OLS: ssä, vuosi SC Raisiossa, neljä menestyksekästä vuotta FC Hongassa, neljä vuotta Norjan pääsarjassa kahdessa eri joukkueessa, sekä nyt viimeiset puoli vuotta Ruotsin Damallsvenskanissa, Tyresö FF: ssä.

Naisten maajoukkueessa olen ollut vuodesta 2007 lähtien, tämän hetkinen A-maaottelulukemani on 53. Jalkapalloammattilaisena eläminen on minulle unelmieni täyttymys. Voin sanoa lähteväni joka aamu innoissani töihin, eli harjoituksiin. On mahtavaa, että nykyään myös naispelaajat voivat pelata ammatikseen, tosin tällä hetkellä lähinnä vain tietyissä sarjoissa Suomen ulkopuolella.

Pelit seurajoukkueessa tällä kaudella

Ruotsin sarjapelit eivät lähteneet meiltä odotetusti liikkeelle tänä keväänä; hävisimme kaksi ensimmäistä peliä ennen kuin saimme kurssin käännettyä - nyt saldona on yhteensä viidestä pelistä 7 pistettä.
 
Mestarien liigassa olemme sen sijaan pelanneet upeasti, voitimme välierissä Birmingaham Cityn, joten pelaamme nyt tulevana torstaina 22.5. Champions liigan finaalissa täällä Lissabonissa, jonne saavuimme sunnuntaina. Finaalissa meitä vastaan asettuu Champions liigan hallitseva mestari, saksalainen Wolfsburg. He ovat ennakkosuosikkeja, mutta meillä on täydet mahdollisuudet päihittää heidät.
 
Itselläni on kova kilpailu peliajasta Ruotsin maajoukkuerinkiin kuuluvan Carola Söbergin kanssa. Olemme pelanneet lähes tasan kaikki kevään pelit, joten kumpi vaan meistä voi pelata torstain finaalin. Minun tavoitteeni Tyresöhön tullessani oli ennen kaikkea kehittyminen entistä paremmaksi maalivahdiksi. Täällä huippujoukkueessa jokapäiväinen korkea tekemisen laatu antaa minulle loistavan mahdollisuuden tavoitella unelmaani - tulla maailman parhaaksi maalivahdiksi.

taustaa yhteistyölle ptmovementin ja tatu pussilan kanssa

Viime syksynä loukattuani nilkkani maaottelussa, treenasin Lilleströmissä (Norjassa) sattumalta monena päivänä yhtä aikaa toisen oululaislähtöisen maalivahdin - Otto Fredrikssonin kanssa. Otto on kärsinyt urallaan paljon loukkaantumisista, joten hänelle erilaisten urheiluvammojen kuntouttamiset ovat valitettavankin tuttua puuhaa.
 
Otto suositteli minulle Personal Trainer Tatu Pussilaa, jolta Otto on saanut paljon apua. Innostuin heti, tässä olisi minulle mahdollisuus kehittää fyysisiä ominaisuuksiani kohti maailman huippua. Muutaman vuoden “samalla sapluunalla” vedettyäni kaipasinkin jotain uutta fysiikkaharjoitteluuni.
 
Fysiikkaharjoittelu poikkeaa paljon eri joukkueissa. Edes kaikissa ulkomailla pelaamissani seuroissa ei ole ollut joukkueen omaa fysiikkavalmentajaa. Varmistin uuden joukkueeni Tyresön valmentajalta asian olevan ok, että minulla on Suomessa oma fysiikkavalmentaja, jonka tekemiä ohjelmia tekisin joukkuetreenien lisäksi. Koutsi näytti vihreää valoa, joten pääsin aloittamaan yhteistyön Tatun kanssa

Fysiikkavalmennus

Päivääkään en ole katunut. Olen saanut paljon uusia, monipuolisia harjoitteita, ja muutenkin olen “joutunut” miettimään harjoitteluani sekä kroppani olotilaa paljon aikaisempaa enemmän, mikä on tietysti ainoastaan hyvä asia!
 
Odotan jopa innolla maajoukkueen seuraavaa testileiriä, jossa katsastetaan niin pelaajien nopeus, ponnistuvoima kuin voimatasotkin. Maalivahtina minulle on erityisen tärkeää olla räjähtävän nopea lyhyellä matkalla, 5: llä sekä 10: llä metrillä. Lisäksi hyvä ponnistusvoima on tietenkin erittäin tärkeää veskareilla. Näihin asioihin olemme keskittyneet Tatun kanssa, ja tunnen ehdottomasti kehittyneeni näillä osa-alueilla.

Toimintatavat

Välimatkasta huolimatta (Tatu asuu Helsingissä ja minä Tukholman kupeessa Tyresössä) yhteistyömme on sujunut oikein hyvin. Suomessa vieraillessani olemme käyneet muutaman kerran Tatun kanssa yhdessä treenaamassa, muutoin saan treeniohjelmat sähköpostiini.
 
Tatu on erittäin tarkka kyselemään kroppani tuntemuksia sekä tehtyjen treenien vaikutusta. Se on todella hyvä ja tärkeä juttu, näin takaamme juuri minulle oikeat ja toimivat harjoitteet. Ennen kaikkea olen oppinut ajattelemaan enemmän harjoitteluani, mikä sopii ja mikä ei sovi minulle. Ennen olen vain tehnyt “kaiken, mitä valmentajat käskevät”. Kaikille ei kuitenkaan sovi samat jutut, eikä itselle parhaiten toimivia metodeja voi löytää muuten kuin kokeilemalla. Meidän urheilijoiden pitää kuitenkin ottaa itse vastuu omasta kehittymisestämme.

Onnistumisen elämyksiä

Toistaiseksi Tatun harjoitteet ovat osuneet minulle kuin “nyrkki silmään”, joten olen ollut erittäin tyytyväinen yhteistyöhömme. Toki Tatu kartoitti tarkasti minun edellisvuosien fysiikkaharjoittelun, ja näiden pohjalta lähdimme rakentamaan minulle sopivaa suunnitelmaa.
 
Koska Tatu ei näe minun jokapäiväisiä harjoituksiani, esimerkiksi kuinka kovia tai ”löysiä” futistreenejä meillä on milloinkin joukkueen kanssa, on erittäin tärkeää, että minä raportoin kroppani tuntemuksista sekä joukkueemme mahdollisista harjoittelu- tai pelimuutoksista. Näin Tatu pystyy hahmottamaan kokonaiskuvaa, ja kuin ihmeen kaupalla, hän tietää lähestulkoon aina, mitä minä milloinkin tarvitsen.
 
Maalivahdille itseluottamus on lähes kaikki kaikessa. Hyvä itseluottamus puolestaa syntyy, kun tietää treenanneesta hyvin ja oikein. Koen saaneeni paljon irti yhteistyöstä Tatun kanssa, tekemisessäni se näkyy terävyytenä, mutta toisaalta myös rauhallisuutena ja itsevarmuutena, kun tiedostaa ja tuntee olevansa “hyvässä tikissä”.
 
Erityisen tyytyväinen olen ollut, että Tatu on pystynyt välillä lyhyelläkin varoitusjalla laatimaan minulle harjoitusohjelman, jos olen kaivannut jotain tietynlaista treeniä vaikka jo seuraavaksi päiväksi! Sen lisäksi, että Tatu on mukava ja helposti lähestyttävä heppu, hän on erittäin ammattitaitoinen ja koen hänen olevan aidosti kiinnostunut minun kehittymisestäni - tämä takaa jatkossakin hyvän pohjan yhteistyöllemme!
 
Tinja-Riikka Korpela

PTMOVEMENTIN YHTEISTYÖ JATKUU TINJA-RIIKAN KANSSA EDELLEEN (27.1.2016) - TÄLLÄ HETKELLÄ SAKSAN JA FC BAYERN MÜNCHENIN SUUNTAAN!


NOPEUSKOULULAISEN HAASTATTELU:

Juha Kesäsen (44, erityissuunnittelija)

”Se tunne kehossa oli mieletön, kun jalat tuntuivat kuin jousilta.”


Miksi menit Nopeuskouluun?

Harrastan salibandyä ja futsalia ikämiehissä. Minua kiinnosti kokeilla, voiko nopeutta kehittää vielä tässä iässä. Pallopeleissä nopeus on tärkeä ominaisuus.

Mitä teitte Nopeuskoulussa?

Verryttelyn jälkeen teimme koordinaatioharjoituksia, harjoittelimme juoksutekniikkaa ja lähtönopeutta. Lisäksi teimme juoksunopeusharjoituksia ja kehitimme nopeuskestävyyttä.

Mitä uutta opit?

Kaikki Nopeuskoulun harjoitteet olivat todella mielenkiintoisia. Osaa niistä olin tehnyt aiemminkin, mutta tuli myös paljon uutta.

Itseäni kiinnostivat eniten nopeusharjoitteet, mutta niiden lisäksi oli tärkeää kehittää juoksutekniikkaa ja liikkuvuutta koordinaatioharjoitteiden, keskikehon hallinnan ja lihasvoiman harjoitteiden avulla.

Kävimme myös muutaman kerran kuntosalilla, jossa sain vinkkejä hyviin uusiin liikkeisiin ja kävimme läpi tuttujen liikkeiden tekniiikkaa.

Millaisia tuloksia sait Nopeuskoulussa?

Nopeuskoulun aikana 60 metrin aikani parani neljä kymmenystä!

Suurin hyöty oli juoksutekniikan kehittyminen ja koordinaatioharjoitukset.

Hienointa oli se, kun ensimmäisen kerran sain juostessa pidettyä jalkaterän kuten pikajuoksussa kuuluu. Se tunne kehossa oli mieletön, kun jalat tuntuivat kuin jousilta. Oikeaa jalkojen asentoa olisi yksin vaikea oppia.

Peleissä olen huomannut, että nopeus ja tasapaino sekä lihasvoima ovat kehittyneet, koska pystyn aiempaa parempiin suorituksiin.

Miten sovellat oppeja nykyisin?

Koordinaatioharjoitteita käytän jatkuvasti ennen treenejä ja pelejä. Myös venyttelyliikkeitä teen säännöllisesti. Lenkkeillessä teen oppimiani koordinaatiotehtäviä.

Millainen valmentajasi oli?

Tatu oli tosi asiantunteva ja otti hyvin huomioon oman taustani ja rakensi harjoitteiden vaativuuden sen mukaan. Joissain asioissa etenimme alkuperäistä suunnitelmaa nopeammin.

Nopeutta treenatessa on tärkeää, että harjoittelijan taso otetaan huomioon, ettei tule loukkaantumisia. Itselleni ei tullut loukkaantumisia, vaikka kovaa mentiin.

Tatu oli rento ja tarkka valmentaja. Jokainen harjoitus oli mukava, koska aina tuli uutta oppia. Siitä voi olla myös varma, että valmentaja pysyy juostessa rinnalla, vauhti ei lopu kesken.

Haastattelija: Anna Niemelä

KÄYTTÖOIKEUDET SIVUSTOON PIDÄTETÄÄN

© 2016 PTMovement Oy