Miten harjoi-
tellaan väärin?

Osa 3:

 

Juttusarjan ensimmäisessä osassa käytiin läpi mm. loukkaantumisia, sairastumisia ja etelän leirikuvioita. Toisessa osassa tarkasteltiin mm. tiimiharjoittelua ja treenien ammattimaisuutta - urheilijan huoltamista ja palautumista. Tähän kolmanteen ja toistaiseksi viimeiseen osaan otan esille asiaa aikuisurheilijan harjoittelusta, levon ja treenin suhteesta ja treenaamisen tehokkuudesta / tehostamisesta. Teksti on kirjoitettu teholajin urheilijan näkökulmasta ja niihin kokemuksiin peilaten, mitä matkan varrella on koettu. :)

Oman urani aikuisurheilijamainen harjoittelu

Itse pääsin nauttimaan tällaisesta tehokkaasta aikuisurheilijan treenaamisesta ainoastaan yhden harjoituskauden ajan, jolloin todellakin kehityin. Oli uskomaton tunne, kun joka kuukausi ja melkeinpä joka viikko pamahti uudet ennätykset tauluun jollain osa-alueella!

Olin tehnyt 25-vuotiaaksi harjoitteluani todella paljon määräharjoittelun kautta eli matalalla tai matalahkoilla tehoilla paljon määrää / harjoituksia. Kroppani oli kuitenkin sopeutunut tällaiseen tekemiseen jo aika tavalla, sillä viimeiset kaksi vuotta määräharjoittelua ei kehittänyt minua lainkaan, vaan poljin paikallani ja jämähdin tekemisessäni samalla tasolle.

Päätettiin tuolloin valmentajan kanssa, että jotain pitää muuttua tästä eteenpäin. Otimme käyttöön tehoharjoittelua (suuremmassa määrin) ensimmäistä kertaa minun urallani - tarkoittaen iskuttavaa harjoittelua mm. loikkien ja aitahyppyjen avulla.

Urheilija_tekemassa_moniloikkaa.png

Aitahyppyharjoitus.png

Tekemiseni muuttui radikaalisti ja kehittyminen oli myös sen mukaista. Treenikausi oli yhtä juhlaa ja itseluottamus oli valtavan kova. Lisäksi treeneihin oli mahtava mennä, kun tiesin olevani kunnossa ja saatoin odottaa jälleen kerran loistavaa treeniä. Muistin jopa levätäkin... :)

Toki minun urani Akilleen kantapääksi koitua juurikin akillesjänteet treenikauden jälkeisenä kesänä, mutta siitä ja muista vammoista kuntoutuksineen ehkä jossain toisessa postauksessa. Kroppani ei ihan kestänyt kovaa rasitusta, johon se joutui.

Treenaamista, treenaamista... vai sittenkin lepoa?

Tuota yhtä huipputreenikautta lukuun ottamatta tein asioita useana vuonna paljon - liikaa ja väärinkin. Treeniohjelmassa oli paljolti omasta halustani erittäin paljon harjoittelua ja vähemmän sitä kehittävää lepoa ja palautumista. Yritin ehkä liiaksikin kehittyä ja liian monessa treenissä viikon aikana.

Tähän tekstiin en jaksa nyt muistaa kuka huippu-urheilija aikoinaan sanoi, että aikuisurheilijalla voi olla viikon aikana 1-2 kehittävää harjoitusta ja loput harjoitukset ovat joko palauttavia, ylläpitäviä tai huoltavia. Minulla tämä suhde oli useana vuonna ihan päinvastoin. Minun tavallani tehdä pääsee jossain vaiheessa lähes satavarmasti loukkaantuneiden urheilijoiden listalla.

Harjoittelun tehostamisesta...

Olen ehkä ymmärtänyt kehittymisestä jotain vasta näin urani loppumisen jälkeen. Olen havainnut, että näin vanhemmalla iällä ja juurikin treenin vähentymisen / järkevöitymisen myötä olen kehittynyt joillain osa-alueilla huomattavasti aktiiviaikaa nopeammin - etenkin voimaharjoittelussa.

Myönnän, että otokseni on aika pieni tästä asiasta, mutta haluan silti jakaa oman tekemiseni hyvät puolet. Tässä kohtaa saa ja pitää olla eri mieltä, jos tuntuu että olen ihan hakoteillä! Tällä hetkellä oma elämäni on suhteellisen aktiivista kahden pienen lapsen isänä yhdistettynä kiireiseen yrittäjän arkeen. Johonkin väliin pitäisi vielä löytää omaa harjoitteluaikaa, että pysyy edes suunnilleen kunnossa ja terveenä itse.

Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että treenivälit ovat tiukassa, jolloin treenien kesto on kohtalaisen lyhyt. Suomeksi sanottuna harjoituksiin käytetty aika vähentynyt merkittävästi, mutta samalla treenin tehokkuus on lisääntynyt reippaasti. Olen joutunut jättämään sellaiset pitkät uuvuttavat punttitreenit taka-alalle, mikä on ollut oman kehittymiseni kannalta äärimmäisen tärkeä juttu.

Aktiiviaikana punttisalilla tuli tehtyä paljon täysin turhia liikkeitä ja harjoitteita ja voi pojat, kuinka paljon sitä parhaimmillaan käytettiin aikaa hallilla - suorastaan asuttiin siellä. Ainakin nyt tuntuu siltä, että tehokkaasti ja nopeasti paljon mikrovaurioita lihaksiin, on fiksumpi vaihtoehto. Lihakset eivät kuitenkaan kovin paljoa tuntia enempää jaksa tehokkaasti toimia salitreenin tiimellyksessä (ainakaan minulla).

Miten minä teen salilla?

Itse treenaan tällä hetkellä punttisalilla 3-5 tuntia viikossa ja totuushan on, että tuo viisituntiaviikossa on kovasti liioiteltua! :) Mutta kehittyminen voimapuolella on ollut merkittävää ja merkittävästi kovempaa kuin ammattiurheilijana. Ja nyt puhutaan kuitenkin kokonaisvaltaisista punttiliikkeistä. Kun aikaa salitreeniin on usein se 60-75min, silloin jää turhat rönsyt harjoittelusta pois. Pääliikkeet kunniaan ja tehoa peliin - toimii ainakin minulla. Ja teho tarkoittaa minun tapauksessa sitä, että palautukset ovat kohtalaisen lyhyitä, raudat isoja suhteessa maksimeihin, sarjat lyhyitä ja ei-hapottavia sekä tangossa liikettä reippaasti. En tee hidasta voimaa periaatteessa ollenkaan tällä hetkellä...

Vaikka olen ylistänyt tässä lyhyitä tehokkaita treenejä, niin olen edelleen sitä mieltä, että ammattimainen tekeminen ja treenaaminen sisältää tuon teho-osion lisäksi ammattimaisen palautumisen ja kehon huoltamisen (ks. Miten harjoitellaan väärin? Osa 2; kirjoitus maailman pikajuoksuhuippujen ammattiurheilijamaisesta tekemisestä). Jos minulla olisi aikaa, niin tekisin ehdottomasti paremmat "jälkihoidot" treenien päälle, jolloin pystyisin tekemään seuraavan tehokkaan treenin aiemmin, kun palautuminen olisi nopeampaa. Mutta siksi olenkin nykyään harrastelijaurheilija! Pidetään treenin tehokkaat osiot tehokkaana ja lyhyenä ja palaudutaan rauhallisesti, pitkään ja hartaasti, jolloin seuraavan tehosysäyksen voi tehdä aiemmin.

Urheilijan_lepohetki_palautumista_varten.png

Loppukaneetit

Tällä tekstillä haluan sanoa, että miettikää mitä haluatte kehittää ja miten, kun mietitte, suunnittelette ja toteutatte harjoitteluanne. Henrik Dettmann jakoi paljon viisautta Lähitapiolan Yrittäjien Iltakoulussa viime viikolla. Paljon tuli oppia ja montakin asiaa jäi mieleen, mutta yksi ajatus jäi kirkkaana mieleen harjoitteluun liittyen. Hän kertoi, että kun Suomen koripallomaajoukkue tulee päivän harjoitukseen, he keskittyvät tekemään harjoituksesta tähän asti parhaan harjoituksensa. Hän jatkoi vielä, että harjoituksessa pyritään kehittämään yhtä (!!) juttua - ei yhtään enempää. Vaikka oma lajini olikin kymmenottelu, jossa pitää hallita monta asiaa yhtä aikaa hyvin, niin olisi oma tekeminen voinut olla selkeämpää monessa kohtaa. Yksinkertainen on kaunista!

Toinen asia, jota kannattaa miettiä on se, että aikuisurheilijana lepääminen on äärimmäisen tärkeää. Palautumattomana ei kannata mennä tekemään huonoa harjoitusta! Tehokkaita ja kehittäviä harjoituksia ei kovin montaa viikkoon mahdu, kun kyseessä on aikuisurheilija - niin valitettavaa kuin se onkin. ;)

Kannattaa muistaa, että "Joskus vähemmän on enemmän!"


Tatu Pussila

Voit seurata Urheiluinsinöörin kirjoituksia myös Facebookissa, Blogilistalla, Blogkeenissa tai Bloglovin'in kautta.


KOMMENTIT

Kirjoittaja ThaEdurse aika
Viagra Avec Ou Sans Ordonnance Photosensitivity For Amoxicillin Cialis Generika Legal buy cialis Order Tamoxifen Online
Kirjoittaja iaucuqo aika
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
Kirjoittaja erobonusul aika
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
Kirjoittaja ipayuhu aika
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
Kirjoittaja uxonesezon aika
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
Kirjoittaja oyimumexemuay aika
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
Kirjoittaja idiquji aika
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
Kirjoittaja iqecajin aika
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
Kirjoittaja arukduxdaluta aika
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
Kirjoittaja uqoutisi aika
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
Kirjoittaja haxujurit aika
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
Kirjoittaja Ellveft aika
Propecia Topical Hair Loss Treatment Levitra 10 Mg Posologie Provera Discount Usa Over Night Shop buy cialis Propecia Generic Finasteride Pattern Baldness Viagra Without Subscription Orlistat Xenical

Jätä vastaus



(Ei näytetä julkisesti)



Captcha-koodi

Napsauta kuvaa nähdäksesi toisen captcha koodin.



Tagit

  • HARJOITTELU
  • SMIT
  • TREENI
  • RINNALLEVETO
  • PENKKIPUNNERRUS
  • INTERVALLIHARJOITTELU
  • LIHASHUOLTO
  • PALAUTUMINEN
  • HARJOITUSOHJELMA
  • VOIMAHARJOITTELU
  • TERVEYS
  • KEHITTYMINEN
  • URHEILUINSINÖÖRI
  • HARJOITUSOLOSUHTEET
  • PILATESRULLA
  • TIIMIHARJOITTELU
  • MAKSIMIVOIMA
  • AMMATTILAISUUS
  • FOAMROLLER
  • RUMBLEROLLER

KÄYTTÖOIKEUDET SIVUSTOON PIDÄTETÄÄN

© 2017 PTMovement Oy