rinnalleveto- ja penkki-
punnerrus-
haasteen

edistyminen

haaste maalissa

On meinannut olla Urheiluinsinöörillä aikas kiireistä viimeiset 2kk, kun on jäänyt haastepäivitykset tekemättä - kuin myös koko blogin päivitykset. Asiaa olisi varmasti ollut kirjoitettavana, mutta asiakkaat ja heidän asiansa meinasi viedä kaiken ajan tuossa loppukeväästä. No mutta siitä huolimatta, päivitellään kuulumiset ja kertoillaan, että miten haaste loppujen lopuksi onnistui.

Tavoitteet olivat siis seuraavanlaiset:

Rinnalleveto 130-135kg

Penkkipunnerrus 120-125kg

Oma paino 90-92kg.

Heti alkuun voi todeta, että tavoitteet jäivät saavuttamatta! :)

Tulokset tähän päivään mennessä (12.6.):

Rinnallevedossa on noussut 120kg;

Penkkipunnerruksessa on nostettuna 110kg ja 115kg on ollut kaksi kertaa todella lähellä mennä ylös asti;

Oma paino kävi alimmillaan 95,6kg (nyt about 96,5kg).

Melekosen kauas siis jäätiin tavoitteista, joten on analyysin paikka.

Mikä meni pieleen?

Suurin tekijä ja syy sille, että tavoitteet jäivät saavuttamatta oli yksinkertaisesti reenaamattomuus. Huhtikuun puoleen väliin ja oikeastaan pääsiäiseen asti homma luisti jopa paremmin kuin olin suunnitellut. Treenimäärät eivät nousseet aivan niin huikeiksi kuin suunnittelin alkujaan (linkki suunnitelmaan), mutta tuli siellä peräkkäisillä viikoilla 8+8 treenin pätkäkin toteutettua. Siitä on aikas paljon aikaa, kun on tuollaisia harjoitusmääriä viimeksi tehnyt! :)

Noh, pääsiäisen aikoihin yrityksen asiakaskunta alkoi kasvaa aikamoista vauhtia ja minulle tuli suorastaan kiire. 6-8 viikkoa meni todella työntäyteisissä tunnelmissa, ja kun perheenkin kanssa on kiva viettää aikaa, niin piti tinkiä omasta treenistä. Senpä vuoksi viimeiset 6-8 viikkoa treenasin 1-3 kertaa viikossa ja valitettavasti (ainakin tavoitteiden kannalta) nuo kaikki eivät olleet edes salitreenejä.

Pääsiäisenä tein rinnallevetoenkkani, mutta siihen se kehitys sitten tyssäsi. Oma paino taisi kilon puolitoista tippua vielä pääsiäisen ajoista... Yllättävää on kuitenkin ollut, että tuo vähäinen tekeminen on kuitenkin säilyttänyt voimatasot ja samat raudat liikahtaa edelleen kuin pääsiäisen aikoihin.

Missä onnistuttiin?

Jos oli paljon "huonoa", niin oli tällä treenipätkällä myös paljon hyvääkin. Lähtötasot olivat rinnallevedon osalta 110kg ja penkkipunnerruksen osalta 105-107,5kg (oma arvio; ei tullut tehtyä lähtötestiä) ja oma paino oli 98,6kg (kävi parhaimmillaan 99,4kg). Eli kehitystä tuli 10kg rinnallevedossa ja penkkipunnerruksessa about 5kg ja painokin putosi kolmisen kiloa reilun kolmen kuukauden aikana.

Eli on niistä tavoitteista hyötyä ja niitä kannattaa asettaa! Ilman tavoitteita voi olla hankala motivoitua ja on kehittyminen ainakin paljon helpompaa, kun on selkeä päämäärä, jota kohti mennä ja pyrkiä. Tekemisestä tulee mielekästä ja siinä on enemmän järkeä, kun on selkeät tavoitteet.

Uskallan ihan suoraan sanoa, etten olisi missään nimessä lähelläkään nykyistä kuntoani, jos en olisi haastetta helmikuussa julkaissut. Sain omaan tekemiseeni huomattavasti lisää puhtia ja draivia, kun oli jotain mitä tavoitella. Yritys, halu ja motivaatio urheilemiseen ja liikkumiseen kasvoi moninkertaisesti tavoitteiden myötä.

Aseta siis sinäkin itsellesi selkeitä tavoitteita, joita haluat saavuttaa. Onnistumisen mahdollisuus ja todennäköisyys kasvavat huomattavasti tällä tavoin! :)

Mitä jatkossa?

Olin kouluttamassa itseäni Westside Barbell -voimaseminaarissa Voimakatu 6:ssa Turussa 24.-25.5. (Blogipostaus ko. seminaarista tulossa lähiaikoina). Seminaarin anti oli mitä erinomaisin ja ajattelin hyödyntää oppejani sekä työssäni, että myös omassa treenaamisessani. Nyt aktiiviuran jälkeen on mahtava juttu, kun saa kokeilla erilaisia menetelmiä ja niiden hyötyjä huoletta. Tiedä vaikka ne kehittäisikin meikäläistä aivan uudella tavalla!

Sain myös seminaarin Olympianosto-osuudesta sen verran irti eli kehityin nostajana teknisesti varsinkin rinnallevedon osalta, että haasteessa ollut tavoite on tarkoitus nostaa hyvin pian ylös. Vaatii toki myös sitä reenaamista! ;)

Rinnalleveto- ja penkkipunnerrushaaste vol. 2

En osaa sanoa tuleeko seuraavat viikot ja kuukaudet olemaan yhtään helpompia työn puolesta ja jääkö treenaamiselle yhtään paremmin aikaa, mutta yritetään. Kun voi suunnilleen laskea, että 6-8 viikkoa meni haasteesta "hukkaan", niin laitetaan samat tavoitteet voimaan pienellä korjauksella elokuun 1. päivään mennessä.

Tavoitteet 1.8.2014:

Rinnalleveto: 130kg

Penkkipunnerrus: 122,5kg

Oma paino: 94kg

Muutama loppukaneetti ja -kevennys

Toissapäivänä oltiin Tinja-Riikka Korpelan kanssa Eläintarhan putkessa tekemässä voima- & räjähtävää voimantuottotreeniä. Päätin ohessa kokeilla vähän miten se oma 5-loikka sujuu ja sujui muuten ihmeen hyvin ja reilusti yli 14m loikat on todennäköisiä - jopa yli 15m. Hassua sinänsä, että parhaimmillaan olen hypännyt 16.12, mutta useana vuonna pääsin ainoastaan 15.50-15.70 tasolle. Lisäksi viimeisenä aktiivivuonna en tainnut yli 15 metriä päästä ko. testissä. Ja nyt sitten yli 5kg painavampana homma toimii näin hyvin! Erikoista tämä urheileminen! :)

Tähän astisen haasteen aikana tuli tehtyä kaikennäköisiä treenejä: pitkää sarjaa voimakestävyyden hengessä, perusvoimaa ja lihasmassan kasvattamista, maksimivoimaa ja räjähtävää voimaa muiden oheisharjoitusten lisäksi. Voimaharjoitusliikkeiden valikoima jäi kohtalaisen suppeaksi varsinkin haasteen loppua kohden tultaessa lähinnä ajankäytöllisistä syistä. Eli liikevalikoima ei ollut suunnittelun kokoinen, vaan tekeminen oli valtaosan ajasta rinnallevetoa ja penkkipunnerrusta! :)

Jotain muutakin tuli tehtyä ja yksi liike, josta tykkään melekosen paljon on kapea tempaus - lähinnä liikkeen/harjoitteen nopeuden ja räjähtävyyden takia. Ja toimii myös mukavana välipalana samojen liikkeiden nostamisen ohella.

Jos video ei toimi, klikkaa alla olevaa linkkiä

http://youtu.be/H5XRhiahxcQ


Nyt kohti haasteen vol.2 osuutta! ;)

Tällä kertaa tällaisin kesäterveisin,

Tatu Pussila

Voit seurata Urheiluinsinöörin kirjoituksia myös Facebookissa, Blogilistalla, Blogkeenissa tai Bloglovin'in kautta.


KOMMENTIT

Jätä vastaus



(Ei näytetä julkisesti)



Captcha-koodi

Napsauta kuvaa nähdäksesi toisen captcha koodin.



Tagit

  • HARJOITUSOLOSUHTEET
  • LIHASHUOLTO
  • FOAMROLLER
  • PALAUTUMINEN
  • HARJOITUSOHJELMA
  • KEHITTYMINEN
  • VOIMAHARJOITTELU
  • PILATESRULLA
  • RINNALLEVETO
  • URHEILUINSINÖÖRI
  • MAKSIMIVOIMA
  • AMMATTILAISUUS
  • HARJOITTELU
  • RUMBLEROLLER
  • SMIT
  • TIIMIHARJOITTELU
  • PENKKIPUNNERRUS
  • INTERVALLIHARJOITTELU
  • TERVEYS
  • TREENI

KÄYTTÖOIKEUDET SIVUSTOON PIDÄTETÄÄN

© 2017 PTMovement Oy