Rinnalleveto- ja penkki-
punnerrus-
haaste

Haasteen edistyminen

 

5 viikkoa takana - jäljellä 10 viikkoa aikaa kehittyä. Kolmasosa haasteeseen varatusta ajasta käytettynä eli on ensimmäisen välitilinpäätöksen aika. Luonnollisesti homma ei ole pelittänyt niin kuin suunnittelin, mutta ei kannata vielä turhaan huolestua. Aikaa vielä onneksi on jäljellä riittävästi - ainakin voima-arvojen nostamiseen. Oikeastaan tässä vaiheessa huolettaa ainoastaan haasteen kolmas kohta eli painon pudottaminen 90-92 kiloon. Matkaa tavoitepainon ylärajalle kun on vielä 5,5kg eli about kilo lähtöpainosta on tullut vasta alas.

Viikkorytmit

No sitten asiaan. Takana pitäisi olla kevyt - kohtalainen - kova - kova - kevyt viikkoyhdistelmä ja yhdet välitestit tehtynä. Toteutus on ollut kevyt - kohtalainen - kevyt - kevyt - kova ja jonkinlaiset testit tehtynä. Harjoitusohjelman toteutusta sotki tuossa 3. ja 4. viikolla pahaksi äitynyt yskä / flunssa / tai mikä lie. Tällä viikolla olen päässyt lähes normaalirytmiin käsiksi - 5 treeniä sain kasaan. (Kuudeskin piti tulla, mutta tietyistä teknisistä syistä se jäi tällä kertaa haaveeksi ;)

Tulossatoa ja treenien huippuhetkiä...

Tähänastisen matkan varrella tuli kymppimaksimienkat rinnallevedossa eli 10x90kg. Ihan tuolla ei vielä 130-135kg ykkösmaksimi nouse, mutta enkat on aina enkat. Viime viikon "testipäivänä" kokeilin rinnallevetoykkösiä sairastelujakson perään ja 110kg oli edelleen tulos. Jalat oli aika pumpulia, mutta eipä se ihmekään ole.

Tänään kävin tekemässä viikon viimeisen voimaharjoituksen. Penkkipunnerrus oli tänään kohtalaisen haastavaa lähinnä siitä syystä, että vuorossa oli kolmas rintalihastreeni 5 päivään. Ongelmaksi ei muodostunut jaksaminen, vaan rintalihaksen "kramppailu" sarjojen jälkeen. Tulipahan siis kokeiltua ja todettua, etten pysty toistaiseksi tekemään kolmea kovaa voimatreeniä viikossa. Tarkoittaa siis sitä, että yksi harjoituksista pitää olla räjähtävä voimaharjoitus / nopeusvoimaharjoitus, joka on itse asiassa hyvä asia kehittymisen kannalta! Rinnallevetoon puolestaan olin tänään oikein tyytyväinen. Vähän "hankalalla alustalla ja ahtaassa tilassa" tein kolmosia satasella! More to come next week! :)

personal_trainerin_penkkipunnerrushaaste.jpg

rinnalleveto_joskus_aika_raskasta_rautaa.jpg
eihän se teknisesti kaunista aina tänään ollut, mutta ylös tuli joka nostolla! ;)

Niin, ja tämän viikon torstaina tuli myös tehtyä ensimmäinen intervallitreeni juoksemalla, kuten vanhoina hyvinä aikana. Ohjelmassa oli siis 8x200m palautuksen ollessa vetojen välissä 2 minuuttia.

intervalliharjoittelussa_tarvitaan_ajanottokelloa.jpg

Vauhdit ei kyllä päätä huimanneet - tarkoitus olikin, että treeni on suhteellisen kevyt. Ainoa asia, jota en ottanut huomioon, oli se, että pohkeet oli jumalattoman kipeät treenin jälkeen ja on oikeastaan pahentuneet tähän päivään asti. En jaksa edes muistaa milloin viimeksi on tullut juostua "noin pitkiä" vetoja... Että siihen nähden ei ole yllätys, että pohkeet eivät tykänneet kovalla alustalla juoksentelusta. Onneksi tällä kertaa kipu on vain mikrovaurioiden merkki lihaksissa. Kunnolla palauttelemalla kehitys tulee olemaan taattua! ;)

Välitilinpäätös ja tulevat tavoitteet

Mutta se välitilinpäätös. Ei tästä kyllä kovin hyvää arvosanaa uskaltaisi antaa, mutta kun sairasteluille ei mitään voi, niin annetaan arvosanaksi tekemiselle 8 ja edistymiselle & kehittymiselle 6. Seuraava välitilinpäätös tulee tuossa huhti-toukokuun taitteessa eli taasen 5 viikon kuluttua. Jos oikein innostun ja kehityn, pitää kirjoitella edistymisestä aiemminkin.

5 viikkoa aikaa seuraavaan totuuden hetkeen; välitavoitteet tuolloin penkkipunnerrus 115-117,5kg, rinnalleveto 122,5-125kg ja oma paino 94-95kg. Jos nuo menee, niin vielä ehtii lopullisiin tavoitteisiin kesäkuun ensimmäinen päivä! :)

Treeni-intoa ja positiivista mieltä tekemiseen!

Tatu Pussila

Voit seurata Urheiluinsinöörin kirjoituksia myös Facebookissa, Blogilistalla, Blogkeenissa tai Bloglovin'in kautta.


KOMMENTIT

Jätä vastaus



(Ei näytetä julkisesti)



Captcha-koodi

Napsauta kuvaa nähdäksesi toisen captcha koodin.



Tagit

  • PENKKIPUNNERRUS
  • VOIMAHARJOITTELU
  • SMIT
  • MAKSIMIVOIMA
  • KEHITTYMINEN
  • TERVEYS
  • HARJOITUSOLOSUHTEET
  • AMMATTILAISUUS
  • LIHASHUOLTO
  • FOAMROLLER
  • RUMBLEROLLER
  • HARJOITTELU
  • TIIMIHARJOITTELU
  • HARJOITUSOHJELMA
  • RINNALLEVETO
  • PALAUTUMINEN
  • INTERVALLIHARJOITTELU
  • PILATESRULLA
  • TREENI
  • URHEILUINSINÖÖRI

KÄYTTÖOIKEUDET SIVUSTOON PIDÄTETÄÄN

© 2017 PTMovement Oy